Saturday 31 October 2015

PERAYAAN TAHUN BARU CINA














Perayaan Tahun Baru Cina


Tahun Baru Cina merupakan perayaan yang terbesar dan terpenting kepada orang cina. Hal ini kerana Tahun Baru Cina membolehkan semua ahli keluarga yang belajar dan bekerja di luar Negara dapat balik ke rumah untuk berkumpul bersama.
Menurut legenda, pada zaman dahulu, Nian ialah seekor raksasa pemakan manusia. Oleh itu, orang cina telah memikirkan cara untuk menghalang “Nian” datang. Cara yang dimikir oleh orang cina ialah mercun, mengguna warna merah secara meluas dan lain-lain.  Hal ini menyebabkan kelemahan “Nian” ialah menakut bunyi bising dan warna merah. Tegasnya, adat-adat inilah membawa kepada perayaan Tahun Baru yang sulung.
Sebelum Tahun Baru Cina, kaum cina telah membersihkan rumah mereka. Hal ini kerana mereka percaya bahawa pembersihan ini menghalau nasib malang dan musibah yang menimpa pada tahun yang berlalu serta menyediakan rumah mereka untuk menjemput nasib baik. Selapas itu, penyapu perlu disimpan kerana hari pertama agar nasib baik itu tidak boleh disapu keluar. Selain itu, sebelum perayaan tahun baru cina, pasaraya akan menjual pelbagai hiasan dan makanan yang diperlu untuk menyambut perayaan ini. Sebagai contoh, kuih bakul, limau mandarin, tanglung, jongkong dan sebangainya.

















Selain itu, tahun baru cina diraikan dengan jamuan yee sang dan kuih bakul. Pada tahun baru cina, golongan muda perlu melawat golongan tua dan menerima wang “ ang pau”. Tujuan ini adalah untuk melambangkan nasib baik. Di samping itu, perarakan tarian naga atau singa akan diadakan.  Pada hari kesembilan tahun baru cina merupakan hari bagi kaum cina untuk menyembah Maharaja Jed di kayangan di tokong agama Tao. Hari ini dianggap sebagai “tahun baru” suku bagi kaum Hokkien. Perayaan tahun baru cina akan ditamatkan dengan perayaan Chop Goh Mei.
Kesimpulannya, tahun baru cina bukan disambut oleh negara Malaysia. Manakala di negara juga ada menyambut perayaan ini seperti China, Hong Kong, Indonesia, Macau, Singapura,Taiwan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment